Intervju med Clint Andersson på Filimundus Intervjuer - 4 januari, 2013

Filimundus-Clint-Andersson-Featured

Tittar man på topplistan över spel i App Store ser man nästan alltid minst ett spel från Filimundus. Vi blev nyfikna på hur de arbetar och kontaktade företaget för att ta reda på svaret.

Arbetare hos Filimundus

Hej! Vem är du och vad gör du på Filimundus?

Jag heter Clint Andersson och arbetar med spelutveckling/programmering på Filimundus tillsammans med drygt 10 andra personer i Gamla Stan. Jag är yngst här och dricker ungefär 6 -7 koppar kaffe en normal dag. På vår hemsida kan man se många av spelen jag har varit med och skapat. Ibland sitter jag hemma i min tvårummare i Rissne, programmerar och gör musik till något indieprojekt.

Ni hette tidigare Barnvärlden, varför bytte ni namn?

Barnvärlden var alltid för oss endast ett tillfälligt namn tills då vi kände oss redo att börja släppa spel internationellt. Filimundus betyder barnvärld på latin, så egentligen har inte så mycket förändrats.

Vilket var första spelet som utvecklades av Filimundus?

Det är en bra fråga jag tror att det första produktionen som blev färdig vid namnbytet var “Känner du pippi långstrump”, men det var mer en väldigt interaktiv bok som innehöll ett och ett annat minispel. Det första riktiga spelet vi släppte tycker jag personligen var Pettsons Uppfinningar1.

Ert senaste spel heter ”Pettsons Uppfinningar 2.” Vad har ni gjort för ändringar/förbättringar i jämförelse med ettan?

Oj, farlig fråga för en programmerare hehe. Vi har ökat antalet uppfinningar att klara av vilket i sin tur har bidragit till längre speltid. Men uppfinningarna är nu också mycket roligare då alla på Filimundus har bidragit med idéer, det rätt tungt att dra ett sådant stort lass själv som speldesigner. Exempelvis bidrog jag själv med designen till en uppfinning där man skall skruva ihop en robot. Ännu mer omsorg har lagts ner på animationerna den här gången och jag tycker det gör att spelet i sin helhet känns roligare. Efter som det är del nummer två i spelserien och att vi har använt samma motor så har vi haft mer tid att
dedicera till speldesignen som i sin tur gör att allting känns bättre än föregångaren.

Hur lång tid tog det för er att utveckla Pettsons Uppfinningar 2?

I Runda drag runt 3 månader.

Hur många arbetade med projektet?

De flesta på Filimundus har haft åtminstånde ett finger med i leken. Men 3 personer i grunden.

Bra speldesign kan ibland definieras som en balans mellan utmaning och belöning. Det måste vara extra svårt när det gäller barnspel. Hur gör ni för att se till att skapa en bra balans för er målgrupp?

Precis som vilket annat spelföretag som helst antar jag, vi lyssnar mycket på våra spelare, låter dom komma förbi och spela våra spel under produktionen, sen får säga vad de tycker och tänker om spelet. Den stora skillnaden mellan en vuxen casual-spelare och ett barn är att barn lär sig att bemästra ett spel mycket snabbare än en vuxen. Under utveckling för riktigt små barn är det viktigt att vara superpedagogisk och se till att inga vägar eller val i interface designen leder till states där det är svårt spelaren att veta vad som är nästa steg i spelmomentet.

I slutet av förra året kunde man läsa hos IDG att ni planerade en interaktiv miljö för barn med månadsvis prenumeration. På hemsidan hittar man dock bara spelappar. Planerar ni fortfarande att utveckla den miljön eller har fokus ändrats till enskilda appar?

Just nu ligger all vår fokus på mobilaenheter, mindre produktioner. Vi behöver mer innehåll och kontenta till världen. Personligen är världen det roligaste, och mest ut-manande jag har arbetat med. I bland loggar jag in i världen och har blandade känslor mellan stolthet och ångest, under så kort tid men med så mycket slit lyckades vi utveckla något helt otroligt. Världen kanske kommer snart? Mer kan jag inte säga om det.

FindusOchLillaGNi samarbetar med upphovsmännen till populära svenska barntitlar. Säljer spelen bättre i länder där folk känner till karaktärerna?

Ja, det gör dom helt klart, I Sverige är ALLA uppvuxna med Pippi, Pettson & Findus och många andra svenska sagofigurer. Nostalgin för de här figurerna sträcker sig runt hela norden egentligen, men ingen sagofigur säljer sig själv på ett så stort medium som spel. Det krävs att verkligen ha spelideér som passar in för de här figurerna. Fast om en användare går in på affären och ser något med ett namn som de känner igen i titel så får det säkerligen ett par extra sekunders uppmärksamhet.

Finns det någon drömkaraktär/berättelse ni skulle vilja utveckla ett spel till som ni inte redan arbetat med?

Jag kan inte riktigt svara för alla på den punkten men Pippi har verkligen vuxit på mig under det senaste året. Hon är som en arbetskollega för mig. Våra grafiker har varit väldigt bra på att gå igenom Astrid Lindgrens och Ingrid Wang Nymans originalverk för att sedan hämta ut specifika detaljer som de förgyller på ett sätt att jag har fastnat lite för enkelheten. Annars är vi nog alla väldigt överens om att vi vill utveckla egna karaktärer och figurer.

Har ni skapat en egen utvecklingsmiljö till era spel eller använder ni er av en licensierad motor?

I början satt vi med en egen motor, men vi använder Unity3d nu.

För tillfället finns era spel till iOS och Android. Vilka svårigheter möter ni i utvecklingen av respektive plattform?

Det är lättare att utveckla ett spel till iOS, för då vet man att om man utvecklar till en viss version så fungerar spelen ungefär likadant på samtliga enheter. Appstore har bra konsumenter också. Android är det svårare att utveckla till, “ice cream sandwich” och “jelly butter” kan finnas på enheter som är svårt att uppskatta vilket benchmark som duger, det är många versioner som skall hållas i åtanke när man utvecklar. Android market käns inte lika seriöst som Appstore heller. Fast man är iaf inte låst till att sitta på en Mac för att utveckla till den.

Hur ser framtiden ut för Filimundus?

Bara tiden kan förtälja, men förhoppningsvis får vi fortsätta och göra det vi är bra på och ha lika kul som vi har nu. Göra fler riktigt roliga och utvecklande spel och ett par som blir så bra att när barnen idag blir vuxna och sitter och pratar om dem så gör dom de på samma sätt som du och jag sitter och pratar om Super Mario idag.


Comments are closed.